Piekeren over weerstand in organisaties

Ik spreek regelmatig managers en directeuren die tegen weerstand aanlopen binnen hun organisatie. Maar wat is weerstand eigenlijk?

Weerstand wordt vaak snel afgedaan als iets negatiefs, een blokkade die het voortschrijden van een verandering in de weg staat. Vanuit veel organisaties komt dan al snel de roep: “Het zijn altijd die mensen die er al jaren zitten, die niet mee willen, zij schieten steeds in de weerstand! Aan hen moeten we wat doen!”

Herken je dit als manager?

Mensen die weerstand bieden, krijgen vaak een stempel van “negatief” of “tegen”. Maar voor mij is weerstand veel meer dan een veelgebruikte term binnen organisaties. Het betekent veel meer dan simpelweg “niet mee willen werken”.

Weerstand is eigenlijk waardevol.

Want laten we eerlijk zijn, wanneer mensen zich uitspreken tegen iets, dan gebeurt er iets dat hen raakt. Ze geven om de situatie, ze geven om de verandering. Ze zijn toegewijd, zelfs als ze die verandering niet helemaal begrijpen of ervoor openstaan. Weerstand betekent niet per definitie dat iemand tegen is, maar eerder dat ze (nog) niet vóór zijn. Ze zijn bereid om hun stem te laten horen zolang dat nodig is om duidelijk te maken wat hen zorgen baart.

Vergelijk het met een klacht indienen bij een webshop.

Stel, je hebt een product besteld en de levering voldoet niet aan je verwachtingen. Wat doe je?

Wanneer het een webshop betreft waar je waarschijnlijk nooit meer bestelt én/of de waarde van het product is niet zo hoog, dan is de kans groot dat je het erbij laat zitten. De webshop hoort nooit meer iets van je.

Maar…
Wanneer het om een webshop gaat waar je vaker bestelt, of waar je in de toekomst nog veel meer van wilt kopen, óf wanneer het een product betreft met hoge waarde, dan ga je klagen. Juist dan laat je je stem horen. Je wilt duidelijkheid, je wilt een passende oplossing voor jouw probleem. Als de webshop niets met je feedback doet, dan ga je op zoek naar medestanders om een grotere vuist te maken. Zo werkt het ook bij veranderingen binnen organisaties.

Wat als...?

Wat zou er gebeuren als we medewerkers met weerstand zouden zien als “klagende klanten”?

Zijn jullie als organisatie te snel geweest met de plannen? Of misschien niet duidelijk genoeg over wat er van hen verwacht wordt? Hebben jullie bepaalde zaken over het hoofd gezien?

Wanneer je medewerkers een verandering niet volledig omarmen, stel jezelf dan de vraag: Waarom zouden de mensen met weerstand jouw idee een goed idee moeten vinden?

What’s in it for them?
Zijn ze zich bewust van de noodzaak om te veranderen? Zijn ze zich bewust van de risico’s die “alles bij het oude laten” met zich meebrengt? Heb je goed geluisterd naar de bezwaren die zij hebben? En wat kunnen we samen doen om die bezwaren te adresseren?

Dit soort vragen en onderwerpen komen aan bod in de training verandermanagement van DNW Trainingen. Zou dat wat voor jou kunnen zijn?

Verandering is niet altijd leuk en dat hoeft ook niet. Meestal is het pure noodzaak. Het management of de directie is hier vaak al langer mee bezig, maar voor de medewerkers komt het toch onverwacht. Veranderingen roepen daarom vaak weerstand op. Bij verandertrajecten gaat het dan ook vooral om het goed managen van verwachtingen.

Net als bij een webshop krijg je bij veranderingen als klagende klant niet altijd je zin, en dat kan ook helemaal niet. Maar er is een groot verschil tussen iemand zijn zin geven en luisteren naar de bezwaren en samen op zoek gaan naar mogelijkheden om die bezwaren te overwinnen.

Samen eens kijken hoe we wel kunnen?

Laten we niet voorbijgaan aan weerstand, maar het gebruiken als een kans om meer inzicht te krijgen in de zorgen en bezwaren van de medewerkers. Alleen door dit gesprek aan te gaan en samen te zoeken naar oplossingen, creëren we draagvlak voor verandering en een succesvoller traject.

Over DNW Trainingen

DNW Trainingen biedt praktische en resultaatgerichte trainingen die professionals helpen om leiderschaps- en bedrijfskundige vaardigheden te ontwikkelen. Wij geloven dat de theorie niet altijd de praktijk weerspiegelt, en daarom passen wij de training aan jouw werkpraktijk aan. Of je nu wilt leren bedrijfskundiger denken, je leiderschapskwaliteiten wilt versterken of beter met je team wilt samenwerken, bij DNW Trainingen krijg je de juiste handvatten om door te groeien in jouw rol.

Ben jij klaar om je leiderschapsambities waar te maken en een training aan te vragen? Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek welke training het beste bij jouw ambitie past!